22 آوریل 2023 - یک مطالعه ی جدید، شواهدی را به شواهد قبلی اضافه کرد که نشان می دهد عوامل مختلفی محرک چاقی در مردان و زنان هستند. محققان می گویند به همین دلیل درمان متناسب با جنسیت می تواند برای مقابله با چاقی مفید باشد.

با استفاده از MRI، محققان سیگنال‌های مغزی مخصوص مردان و زنان را شناسایی کردند که به نظر می‌رسد محرک‌های متفاوت چاقی بین دو جنس را تأیید می ‌کند. محققان همچنین داده ها را در رابطه با سابقه بالینی و شخصی شرکت کنندگان، بررسی کردند.

دکتر آرپانا گوپتا، نویسنده ارشد این مقاله، محقق مغز، چاقی و میکروبیوم در UCLA، توضیح داد: ما تفاوت هایی را در چندین شبکه ی مغزی یافتیم که با ناملایمات اولیه زندگی، کیفیت سلامت روان و نحوه تجربه ی تحریک حسی مرتبط هستند. امضای مغزی حاصل، بر اساس تصویربرداریMRI چندوجهی، ممکن است به ما کمک کند تا مداخلات چاقی را بر اساس جنسیت فرد با دقت بیشتری انجام دهیم.

این تحقیق اولین مطالعه ی مبتنی بر داده است که با استفاده از فعالیت چندوجهی مغز، چاقی وابسته به جنسیت را پیش‌بینی می‌کند. این یافته ها به یافته های قبلی در مورد تفاوت در اتصالات مغزی بین مردان و زنان افزوده شد و به درک بیشتر عوامل چاقی وابسته به جنس کمک می کند.

مطالعه ی اخیر، همچنین تحقیقات قبلی دکتر گوپتا و همکارانش را تایید کرده و نشان می دهد در زنان چاق، روند خوردن آنها با احساسات و غذا خوردن اجباری مرتبط است، در حالی که به نظر می رسد در مردان، پیام های روده نقش بیشتری در رفتارهای غذایی آنها بازی می کند.

مطالعه جدید نشان می دهد که تغییرات در اتصالات مغزی خاص نشان می دهد که زنان با شاخص توده بدنی بالا ممکن است بیشتر به سمت غذاهای بسیار فرآوری شده گرایش پیدا کنند، که می تواند با میل شدید و ولع در ارتباط باشد.

دکتر گوپتا گفت: در طراحی برنامه های درمانی برای زنان با BMI بالا، ممکن است تمرکز بر تکنیک های تنظیم هیجانی و عوامل آسیب پذیری، مهم باشد.

این مطالعه شامل 183 شرکت کننده 18 تا 55 ساله بود. این گروه شامل 42 مرد با BMI غیر چاق، 23 مرد با BMI بالا، 63 زن با BMI غیر چاق و 55 زن با BMI بالا بود.

شرکت کنندگان به پرسشنامه هایی در مورد اضطراب و افسردگی، آسیب های دوران کودکی، اعتیاد به غذا و ویژگی های شخصیتی و غیره پاسخ دادند. آنها همچنین دارای سه MRI مغز برای بررسی ساختار، عملکرد و اتصال بودند، این سه MRI مغزی، قبل از اینکه تمام داده‌ها برای پیش‌بینی نتیجه استفاده شوند، انجام شده بودند.

یک نتیجه از یافته‌های قبلی حمایت می‌کرد که زنان چاق ممکن است از افزایش اضطراب در مقایسه با مردان رنج ببرند.

نویسندگان اظهار داشتند: اگرچه علیت ناشناخته است، اما ارتباط قوی بین نشانگرهای بالینی، مانند اضطراب، افسردگی، چاقی و علائم عصبی اهمیت ارتباط مکانیکی دو طرفه ی محور روده-مغز را نشان می دهد.

متن کامل این مقاله را می توانید در Brain Communications بخوانید.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2023/apr/different-obesity-drivers-for-men-and-women-research-shows.html